The most wonderful time of the year, ofwel Kerst, staat voor de deur. Nog acht weken en dan is het zover… Ben jij al helemaal klaar voor december? Dé maand waarin je een topomzet kunt draaien? Die kans laat je toch niet liggen?
Wellicht heb jij het in november wat rustiger, omdat de meeste van je klanten juist zo kort mogelijk voor de feestdagen bij jou in de stoel willen liggen. Zodat ze op hun allerbest, extra stralend bij het Kerstdiner kunnen aanschuiven. Je bent niet de enige.
Het mooie hiervan is, dat jij nu wat extra tijd hebt om de decembermaand optimaal voor te bereiden. Nú is het moment om de puntjes op de i te zetten. Daarom geven wij je in deze blog een checklist met 7 tips voor jouw perfecte mise en place voor de naderende feestmaand. Doe er vooral je voordeel mee.
De term mise en place ken je misschien wel; het komt uit de horeca en betekent letterlijk ‘alles op z’n plaats zetten’. In de praktijk omvat het álle voorbereidende werkzaamheden die met een maaltijd te maken hebben, zowel in de keuken alsook in het restaurant, zodat alles grijpklaar staat. Dit is de sleutel voor een geslaagd etentje.
Ik vind mise en place ook de perfecte term voor jou als professionele schoonheidsspecialiste: zorg dat je voor december alles tot in de puntjes hebt voorbereid, zodat jij je in die drukste weken van het jaar voor 100% op je klanten kunt concentreren.
Waar moet je allemaal aan denken?
Ik heb een mise en place checklist voor je gemaakt, zodat je niets vergeet. Zorg ervoor dat je in november alle punten kunt afvinken, dan ben je optimaal voorbereid en kan er in december eigenlijk niets meer misgaan.
Heb je al bepaald welke Kerstbehandeling(en) je gaat aanbieden en heb je alle ingrediënten hiervoor in huis?
Hoe ga je dit communiceren? Start volgende week al met het promoten van jouw speciale Kerstbehandelingen.
Heb je alles in huis om je salon eind november, uiterlijk begin december in Kerstsfeer te brengen? Zo niet, maak dan zo snel mogelijk een boodschappenlijstje; wat heb je nog allemaal nodig en koop of bestel dit a.s.a.p. (as soon as possible).
Plan nu ook alvast een datum wanneer je jouw salon gaat decoreren. Dan staat dat vast en hoef je er niet meer over te stressen. Zo ontstaat er ruimte in je hoofd voor andere dingen.
Weet je al wat je jouw klanten cadeau geeft dit jaar? En hoe je die Kerstcadeautjes verpakt?
Maak dat de komende twee weken in orde, dan kun je jouw klanten tijdens hun laatste afspraak van dit jaar verrassen met een presentje als dank voor hun loyaliteit en vertrouwen.
Heb je jouw Kerstaanbiedingen al op een rijtje? Dit kunnen zowel cadeausetjes zijn, alsook losse producten. Maak voor jezelf een lijstje van alle aanbiedingen plus de verkoopprijzen en zorg ervoor dat je de producten zo snel mogelijk in huis hebt, zodat je alle pakketjes kunt klaarmaken en etaleren. Denk aan:
• fijne verwenmaskers
• een wimperkruller
• onze geliefde ‘visjes’
• make-up producten
• of een van de kant-en-klare Rosa Graf Kerstcadeautjes onder de € 15,- (heb je onze speciale Kerst-inkooplijst nog niet ontvangen? Stuur dan even een mailtje naar [email protected]).
Zorg dat al jouw Kerstaanbiedingen begin november al een verleidelijk plekje in jouw salon krijgen, want de consument gaat dan al op zoek naar Sinterklaas- en Kerstcadeautjes.
Nu de coronamaatregelen weer flink zijn aangescherpt, wordt het lastig om een gezellig pré-Kerstshopping Event voor je VIP-klanten te organiseren. Wat je wél kunt doen, is je klanten de kans bieden om op een vooraf afgesproken tijdstip bij jou te komen winkelen. Je kunt dan één klant (of, als je salon groot genoeg is, misschien zelf twee klanten) persoonlijk ontvangen en helpen om in alle rust Sinterklaas- en/of Kerstcadeautjes uit te zoeken. Jouw voordeel: je kunt je hier goed op voorbereiden en je hoeft op een later tijdstip geen “nee” te verkopen. Hoe fijn is dat?!
Hoewel je agenda waarschijnlijk al vol zal staat in de laatste weken van het jaar, geef ik je toch nog graag de tip om je werktijden in december vast te leggen. Zodat je jezelf niet over de kop werkt en volledig uitgeput aan het Kerstdiner verschijnt. 😉
In december heb je het meestal te druk om na te denken over wat je in het nieuwe jaar wilt veranderen; je aanbod (behandelingen en producten voor thuisgebruik), je werktijden, je prijzen, welke trainingen je wilt volgen, nieuwe behandelingen die je wilt aanbieden, noem maar op. Neem hier in november de tijd voor, want voor je het weet is het alweer januari…
Je kunt ook altijd met je klanten overleggen; informeer gewoon eens wat zij graag willen. Hebben ze behoefte aan andere behandelingen, andere tijden waarop je ze bij jou terecht kunnen, meer advies? Je klanten zijn je belangrijkste bron van informatie. Luister daarom goed en bepaal voor jezelf of je hier iets meer kunt en wilt doen. Wil je hierover of over de andere punten uit de checklist sparren met Babs, dan mag je altijd bellen of mailen. Wij staan klaar om je helpen, zodat jij kunt groeien en bloeien in jouw salon.
Veel succes met onze checklist!