Het verhaal over cosmetica-pionier Rosa Graf begint in de roerige jaren twintig van de vorige eeuw.
The roaring twenties. Een periode die synoniem staat voor culturele bloei. Eerst in Amerika en vanaf 1923 ook in Europa.
Nieuwe muziekstromingen als jazz kwamen op. Gedurfde dansstijlen als de charleston en de lindy hop werden populair. Maar veel belangrijker voor het verhaal van Rosa Graf: de ‘nieuwe vrouw’ in deze periode was onafhankelijk. Het korset werd letterlijk afgeworpen, haren werden massaal kort geknipt en de rok reikte zelfs voor een kort moment boven de knie…
In deze woelige periode was er een jonge dame in Leipzig, die met veel succes haar eigen schoonheidssalon runde: Rosa Graf.
Zij profiteerde van de tomeloze economische bloei halverwege de jaren twintig. Maar vooral ook van de ‘nieuwe moderne vrouw’ die opvallend meer aandacht besteedde aan haar uiterlijk en aan de verzorging van haar huid.
Rosa Graf was een pittige en ambitieuze dame. Met grenzeloze hartstocht oefende zij haar beroep uit. Het was deze geestdrift, en het geluk dat haar echtgenoot Paul chemicus was, die ervoor zorgde dat in 1926 haar eigen, toen nog bescheiden, cosmeticalijn het levenslicht zag.
De jonge Duitse schoonheidsspecialiste mistte bepaalde elementaire werkstoffen in de crèmes waar zij mee werkte in haar salon. Samen met Paul dook ze in de boeken en zo ontwikkelde het echtpaar nieuwe baanbrekende formules voor huidverzorgende en huidverbeterende producten. Urenlang brachten ze met z’n tweetjes door in het kleine laboratorium dat Paul in hun woonhuis had ingericht. En het was ook dit lab waar de eerste crèmes in 1926 ‘van de band rolden’.
De eerste twee jaar gebruikte en verkocht Rosa Graf haar zelf ontwikkelde producten uitsluitend in haar eigen salon. Maar het nieuws verspreidde zich als een lopend vuurtje in Leipzig en vanaf 1928 leverde Rosa Graf haar crèmes ook aan collega’s. Aanvankelijk alleen in en rond Leipzig, later in heel Duitsland. Dat was het begin van het Rosa Graf-imperium.
De produktlijn van Rosa Graf wordt na de Tweede Wereldoorlog alsmaar breder en dieper. Rosa en Paul Graf blijven steeds nieuwe formules ontwikkelen voor eerlijke en natuurlijke producten op plantaardige basis, die de huid verbeteren en gezond houden.
Rosa Graf is van meet af aan vastbesloten dat haar eigen merk alleen gebruikt en verkocht mag worden via de gediplomeerde schoonheidsspecialiste.
Omdat ze het belangrijk vindt dat die schoonheidsspecialistes ook gespecialiseerde kennis hebben over de producten en dat ze de bijbehorende, door haar zelf ontwikkelde behandelingen vakkundig beheersen, besluit Rosa tot oprichting van haar eigen opleidingsinstituut, de ‘Fachschule für Kosmetik Rosa Graf’.
Rosa Graf heeft vanaf het allereerste begin een duidelijke missie: op een natuurlijke manier mooi ouder worden.
Haar overtuiging: geen enkele crème of serum kan je huid beschermen tegen het natuurlijke verouderingsproces. Maar als kwalitatief goede cosmeticaproducten op de juiste professionele manier worden gebruikt, kunnen ze er wel voor zorgen dat je mooier oud wordt en er beter uitziet.
Rosa Graf’s filosofie inspireert het gelijknamige en inmiddels wereldwijd geëtableerde merk nog steeds, iedere dag opnieuw.
De Engelse slogan ‘Bringing out the best in natural beauty’ dekt de lading misschien wel het beste. Of, zoals we in Nederland en België zeggen: Blijf de mooiste versie van jezelf.
Niet lang nadat echtgenoot Paul komt te overlijden, besluit Rosa in 1971 om haar levenswerk te verkopen.
Sindsdien is het merk in de vertrouwde handen van het gerenommeerde Duitse cosmeticahuis Heitland & Petre International.
Rosa Graf blijft ook onder de vlag van Heitland & Petre talloze cosmetische innovaties en mijlpalen op haar conto schrijven. Denk bijvoorbeeld maar aan primeurs als de ontdekking van oplosbaar collageen, de ontwikkeling van collastine, het gebruik van afzonderlijke liposmomen in zonnebrandproducten evenals het gebruik van natuurlijk slakkenslijm in de verzorgingslijn HELIX ASPERSA of microzilver in de acne-lijn AMINTAmed.
Rosa Graf verrast en verrijkt de cosmetische wereld steeds opnieuw met bijzonder effectieve salonbehandelingen en de modernste repair-producten op basis van plantaardige stamcellen, exotische vruchten en marine extracten evenals natuurlijke biologische ingrediënten.
De excellente (Duitse) productkwaliteit,
de uitstekende verdraagbaarheid
en het consequent vermijden van irriterende stoffen en ingrediënten die verstoppingen kunnen veroorzaken, zoals parabenen, PEG’s, minerale oliën, siliconen en synthetische toevoegingen.
Alle formules, behandelingsmethoden én producten stammen nog steeds uit eigen laboratorium. Het familieconcern Heitland & Petre exploiteert zelfs een eigen algenfarm in Namibië.
En ook het complete productieproces, tot en met het handmatig verpakken van ieder afzonderlijk potje, vindt plaats onder het dak van Rosa Graf in Celle. Mede daardoor ben jij altijd verzekerd van de allerhoogste kwaliteit.
Wat in 1926 begon met de ontwikkeling van cosmeticaproducten voor eigen salongebruik is in bijna 100 jaar tijd uitgegroeid tot een wereldwijd geëtableerd merk. Iedere dag opnieuw gaan duizenden schoonheidsspecialistes op de hele wereld fluitend hun salon in, omdat ze weten dat ze met Rosa Graf een betrouwbare en eerlijke partner aan hun zijde hebben. En dat is een heerlijke geruststellende gedachte, waardoor jij kunt doen waar je het allerbeste in bent: je klanten verwennen met weldadige schoonheidsbehandelingen.
P.S. De Duitse achternaam Graf klinkt in het Nederlands uitgesproken een beetje naar. Leuk om te weten: in het Duits spreek je Graf uit als [kraaf] en dan klinkt het meteen een stuk gezelliger en minder onheilspellend, vind je niet?
Benieuwd wat wij voor jou en jouw salon kunnen betekenen?
Zin om samen nieuwe kansen te ontdekken?
Interesse in een nieuw of tweede merk voor jouw salon?
Aarzel niet en neem gerust contact op!